[ Pobierz całość w formacie PDF ]
posiada charakter umowny i nietrudno byłoby znalezć utwory, które wyłamują się z tego podziału. Myślę, że o wiele łatwiej da się obronić klasyfikacja dokonana ze względu na relację między autorem a tematem i genologicznym rodowodem utworu. Jak się wydaje, zdecydowana większość dotychczas powstałych utworów Kaczmarskiego da się zaszeregować w jednej z trzech następujących grup: a) tzw. opowieści zasłyszane (skojarzenie z tytułem tomu opowiadań Conrada nie jest tu dziełem przypadku), w tym literackie konkretyzacje obrazów i innych dzieł sztuki (także utworów literackich, b) utwory o podłożu autobiograficznym i autotematycznym, c) utwory, które posiadają cechy obydwu kategorii wymienionych powyżej. Każdy z wymienionych przeze mnie okresów twórczości autora Kosmopolaka charakteryzuje się innym sposobem realizacji tych form. 84 2. Diabeł anatomia opisowa. Oto jak wygląda zaproponowany przez A. Okopień-Sławińską schemat układu ról w literackiej komunikacji: Instancje nadawcze Instancje odbiorcze mówiący bohater bohater naczelny narrator adresat narracji (podmiot liryczny) (adresat monologu lirycznego) podmiot utworu adresat utworu nadawca utworu odbiorca utworu (dysponent reguł, (czytelnik idealny) podmiot czynności twórczych) autor czytelnik konkretny Schemat opatrzony jest uwagą: Linia podwójna przypomina, że stosunek pełnego odwzorowania czy symetrycznej odpowiedniości między wewnątrztekstowymi a zewnątrztekstowymi instancjami komunikacyjnymi wiąże tylko poziomy podmiotu i nadawcy utworu. 12 Powyższa tabela wymaga paru słów komentarza. Komunikacja literacka podlega tym samym regułom, co inne akty komunikacji językowej. Możemy w niej wyodrębnić trzy podstawowe role: nadawcy, odbiorcy i bohatera. Rola bohatera jest, w założeniu, rolą bierną, jeżeli bierze udział w komunikowaniu (inaczej mówi), to jednocześnie wchodzi w rolę nadawcy lub odbiorcy. By akt komunikowania stał się pełny, konieczne jest istnienie nadawcy i odbiorcy również poza samym tekstem, w innym wypadku realnie istnieje jedynie nadawca. To właśnie nadawca ( ja , my ) narzuca układ pozostałych ról ( ty , wy i on , oni ) i to jedynie on istnieje na każdym poziomie komunikacji (wewnątrz i na zewnątrz tekstu). W akcie komunikacji literackiej może uczestniczyć wiele osób pełniących role nadawców, odbiorców, bohaterów i mogą one zamieniać się swoimi rolami. 85 Poziom komunikacji zewnątrztekstowy wewnątrztekstowy Utwór literacki zaświadcza o istnieniu nadawcy nie tylko poprzez fakt, iż ów jest jego twórcą (wypowiada go); dodatkowe informacje o nadawcy przynosi również wewnętrzna organizacja semantyczna wypowiedzi. W tym drugim aspekcie pozyskujemy dane o tzw. podmiocie wypowiedzi, który może, ale nie musi, być tożsamy z nadawcą zewnętrznym. A. Okopień-Sławińska rozróżnia w komunikacie literackim dwa rodzaje informacji o mówiących postaciach: informację stematyzowaną w znaczeniu użytych słów i zdań oraz informację implikowaną przez reguły mówienia: Nie istnieją żadne ograniczenia informacji stematyzowanej, przekazywanej przez treść wypowiedzi. Może ona zarówno przedstawiać wizerunki podmiotu, adresata czy bohatera, jak zawierać opinie na temat własnego zorganizowania, a wreszcie dotyczyć wszelkich innych, nie związanych z sytuacją komunikacyjną tematów. Natomiast zasięg informacji implikowanej, zaszyfrowanej w budowie wypowiedzi, jest bardziej wyspecjalizowany: ujawnia ona kod wypowiedzi i jego realizacje, charakteryzując pośrednio nadawcę i odbiorcę jako użytkowników tego kodu nadawcę jako użytkownika aktualnego, odbiorcę jako użytkownika potencjalnego. Informacja stematyzowana, dotycząca określonej postaci, pochodzić może zarówno z jej własnych wypowiedzi, jak też z wypowiedzi współpartnerów lub narratora (ewentualnie narratorów). Informacja implikowana o postaci kryje się tylko w jej własnej mowie. A zatem postaci milczące mogą być prezentowane jedynie w sposób stematyzowany. W szczególnych okolicznościach zdarza się jednak, że informacja implikowana niejasno świadczy o mówiącym. Dzieje się tak wówczas, gdy pewne właściwości mowy narratora kształtują się pod presją sposobu mówienia bohatera. Formalnym podmiotem wypowiedzi pozostaje nadal narrator, ale do jego głosu włącza się głos inny i narrator nie ponosi wtedy pełnej odpowiedzialności za swoje mówienie. 13 W informacji implikowanej zawarte są dane o normach językowych i tzw. wtórnych systemach modelujących (literackim, ideologicznym, religijnym i in.), które zdeterminowały taki a nie inny sposób mówienia podmiotu wypowiedzi. Analizując ów sposób mówienia można nie tylko dokonać lingwistycznej charakterystyki nadawcy, ale i określić jego literacki status i genealogię.14 86 Możliwy do osiągnięcia poprzez analizę tekstu stan wiedzy o nadawcy nigdy nie jest prostą sumą cząstkowych danych, ale wynikiem poprawnego zdiagnozowania układu sygnałów, jaki tworzą poszczególne informacje: Układ ten opiera się na różnicy stopnia autorytatywności informacji stematyzowanej i implikowanej, a także informacji pochodzących z różnych poziomów nadawczych tekstu. Dwie podstawowe zasady działania tego układu można sformułować następująco: 1) w wypadku konfliktu między informacją implikowaną a stematyzowaną silniejsza okazuje się informacja implikowana i ona decyduje o sposobie zreinterpretowania informacji stematyzowanej; 2) w wypadku konfliktu między informacjami stematyzowanymi na różnych poziomach tekstu silniejsza okazuje się informacja pochodząca z poziomu wyższego. Informacje z poziomów niższych podlegają zawsze interpretacji, a często reinterpretacji ze strony informacji stematyzowanych na poziomach wyższych. Uwierzytelnienie informacji wytworzonych na poziomie niższym następuje wówczas, kiedy między podmiotami kolejnych szczebli panuje jednomyślność, a każdy narrator obdarza swych bohaterów kredytem pełnego zufania. 15 Sytuacja określona w ostatnim zdaniu powyższego cytatu zdarza się jednak dość rzadko, najczęściej układ ów jest w mniejszym lub większym stopniu skomplikowany. Ta semantyczna komplikacja może służyć różnym celom, na przykład podważeniu wiarygodności, czy wręcz skompromitowaniu narratora. Autorka Semantyki wypowiedzi poetyckiej wykazuje, że w tekście literackiego komunikatu odnalezć można również taki rodzaj informacji, którego nadawcą jest instancja wyższa, niż narrator i używa w stosunku do niego określenia podmiot utworu. Choć nie jest
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
|