[ Pobierz całość w formacie PDF ]
- należy mieć na względzie zasługi stanu szlacheckiego Modrzewski krytykował prawo zabraniające mieszczanom nabywania ziemi, a nawet nakazujące w ciągu kilku lat sprzedanie ziemi już kupionej. Z rozpaczą musiał patrzeć na to człowiek, który obserwował rozkwit miast i mieszczaństwa w Europie. Rozważania nad organizacją państwa. Modrzewski twierdzi, że: - każdy mieszkaniec jest obywatelem i państwo powinno mu zapewnić szczęście, - o wartości człowieka nie decyduje urodzenie, - każdy człowiek powinien być prawnie przygotowany do pracy, a ludzmi niezdolnymi do niej powinno opiekować się państwo, - należy ustanowić urzędy nadzorujące wszystkie dziedziny życia (urzędy miar, urząd do zwalczania żebractwa. HISORIA DOKTRYN POLITYCZNO PRAWNYCH Najwybitniejsi przedstawiciele w ruchu aria skim pierwszego okresu (nurt radykalny): - Piotr Giezek (Piotr Gi ka) z Goni dza, Marcin Czechowic, Jan Niemojewski, Jakub z Kalinówki, Paweł z Wizny Najwybitniejsi przedstawiciele w ruchu aria skim drugiego okresu (nurt umiarkowany): - Faust Socyn, Jan Crell, Jan Stegmann, Stanisław Przypkowski, Jan Szlichtyng, Andrzej Wiszowaty 41. Zało enia doktryny społeczno-politycznej Braci Polskich - pa szczyzna i podda stwo chłopów jest niedopuszczalne (nawoływanie wła cicieli do wyrzeczenia si maj tków i utrzymywania z własnej pracy) - niedopuszczalne jest tak e u ywanie or a i udział w wojnie (pogl d radykalnego skrzydła arian; umiarkowani przedstawiciele dopuszczali udział w wojnie obronnej) - posłusze stwo nakazom władzy pa stwowej (arianie płacili podatki i szanowali przedstawicieli władzy); nie mogli jednak obejmowa adnych urz dów, z którymi wi e si obowi zek karania na gardle (umiarkowani przedstawiciele dopuszczali wykonywanie przez arian funkcji pa stwowych, które nie kolidowałyby z zasadami etyki aria skiej) - w latach trzydziestych XVII wieku, my liciele aria scy drugiego okresu stworzyli i uzasadnili nowoczesn koncepcj stosunków mi dzy pa stwem i Ko ciołem; stosunki mi dzy pa stwem i Ko ciołem miałby by oparte na zasadzie tolerancji i cisłego rozgraniczenia kompetencji - istotnymi aspektami doktryny, tym samym pod aj cymi za duchem epoki, były: domaganie si realizacji w praktyce zasad tolerancji, podkre lanie konieczno ci krytycznego interpretowania Biblii, obrona prawa do bł du Najwa niejsze dzieła Grocjusza (1583-1645): " Dzieje oswobodzenia Holandii " Mare liberum (Wolno mórz) " De iure belli ac pacis libri tres (O prawie wojny i pokoju) 42. Grocjusz. Zało enia doktryny polityczno-prawnej - pa stwo (civitas) zostaje powołane do ycia przez ludzi, na podstawie odpowiedniej umowy - umowy społecznej - ów umowa społeczna wyst puje w trzech aktach " contractus societatis " contractus subiectioni " contractus pacta sunt servanda - moc umowy ludzie zrzekaj si swoich praw na rzecz suwerena (którym mo e by monarcha, senat lub lud); powstałe wówczas zwierzchnictwo stanowi istot pa stwa i jest efektem kontraktu (prawa cywilnego), którego przedmiotem mo e by nawet oddanie si w niewol - jako, e jeden człowiek mo e odda si w niewol drugiemu, mo liwe jest, by lud in corpore oddał si równie w niewol (usprawiedliwienie dla ustroju absolutnego; przesłanka ku akceptacji tego ustroju w wietle argumentacji prawniczej) - s dwie drogi ustanowienia suwerennego zwierzchnika o wskutek kontraktu (pojawia si zwierzchnictwo w ogóle) o w drodze wojny (jedno zwierzchnictwo ustaje, a pojawia si drugie) - zasad pa stwa staje si samo zwierzchnictwo, nie za dobro ogółu (chyba e za cel społeczny zostanie uznane bogacenie si ) 43. Grocjuszowska doktryna prawa natury - Grocjusz reprezentuje wieck i racjonaln koncepcj prawa natury - prawo naturalne wi e si z prawem ludzkim; towarzyszy ono człowiekowi od zawsze, ponad wszystko - ludzie powinni y w społecze stwie (co wyra a pop d społeczny - appetitus societatis) w sposób pokojowy i zorganizowany; tylko rozum ich informuje, które czyny s dobre, a które złe w zwi zku ze społeczn natur człowieka; nawet Bóg nie mo e sprawi , aby czyn zły stał si dobrym - normy praw natury s niezale ne od tre ci religijnych i powi zane z natur człowieka; sam Bóg nie mo e go zmieni [prawa natury] , tak jak i nie jest wstanie sprawi , aby dwa razy dwa nie było cztery - podstaw porz dku społecznego, do którego człowiek d y, jest umowa (mi dzy lud mi; umowa społeczna) - prawo natury istniałoby nawet wówczas, gdyby Boga nie było, jednak e to On jest twórc natury i nie ma powodu przypuszcza , i Boga nie ma (takie my lenie byłoby zbrodni ) - Grocjusz podzielił prawo na naturalne i stanowione; podczas gdy prawa naturalne s uniwersalne i ponadczasowe, wieczne, poznawalne rozumem człowieka, prawa stanowione cechuje zmienno , ograniczono - cztery podstawowe zasady prawa natury, których przestrzeganie jest, według Grocjusza, przesłank zorganizowanego ycia społecznego: d)obowi zek poszanowania cudzej własno ci (alieni abstinentia) e)obowi zek wynagrodzenia szkód z własnej winy przyczynionych (dammi culpa, dati reparatio)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
|