Podobne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ręczników szkolnych. Nie jest w gruncie rzeczy takie bardzo istotne czy doj-
dziemy do wniosku, że trzeba zaspokoić potrzebę prawdy, aby można się by-
ło realizować, czy też odwrotnie. Podobnie z pięknem. Może w ogóle na tym
etapie potrzeby te zaspokajane są bardziej równolegle niż na niższych szcze-
blach (na których też pewne zazębianie ma zawsze miejsce). Ważne, żeby nie
zapominać o potrzebie piękna i prawdy w rozwoju osobowości. W Stopniach
Wtajemniczenia w Klubie Ludzi Sukcesu, które symbolicznie oparte są na hie-
rarchii Maslowa, traktujemy je jako szósty i siódmy etap.
1.13. IDEA W DWUNASTU OBRAZACH
Jednym z wymagań do tytułu Mistrza Piękna jest namalowanie dwunastu
obrazów.  Co?! Przecież ja nie mam żadnych zdolności ... Na szczęście JA je
ma.
Oczywiście, że jedni rodzą się z większymi zdolnościami do malowania
niż inni, ale każdy może nauczyć się malować. Tak jak każdy może nauczyć
się matematyki: z większym lub mniejszym skutkiem  podstawy może po-
znać. Wybitny fizyk, Richard Feynman, zrobił eksperyment ze swoim przy-
jacielem  malarzem. Założyli się, że wymienią swoje doświadczenia. Przy-
jaciel uczył Feynmana rysować  w zamian za lekcje fizyki. Albo Feynman
był lepszym uczniem, albo gorszym nauczycielem, jak pisze Ralph Leighton,
przyjaciel-malarz z fizyki nie zrobił postępów, ale za to Feynman do tego stop-
29
nia opanował malarstwo, że jego obrazy były kupowane i miał nawet swoją
wystawę1.
Malowanie jest doskonałą metodą w poszukiwaniu swojego twórczego JA.
Pozwala uruchomić kreatywne części umysłu i odblokować  programy niemoż-
ności . Malowanie używane jest coraz częściej jako terapia i relaksacja. Poma-
ga także w ćwiczeniu samoakceptacji:  tak maluję  mówimy sobie patrząc na
swoje dzieło, bez oceniania i wyśmiewania   to jest mój, jeszcze jeden, inny
sposób wyrażania się .
Mam przed sobą dwa obrazki namalowane przeze mnie dwa lata temu, w
czasie warsztatów poświęconych odkrywaniu siebie przez sztukę. Malowałem
je lewą ręką  tak jak chciała instruktorka. Pierwszy przedstawia moje sanktu-
arium na plaży, które zwykle wyobrażam sobie w medytacji. Dobrze, że wiem
co to miało być... Drugi jest czystą abstrakcją. Na czerpanym papierze widać
jaskrawe, mocne kolory i gorące, czerwone usta. Robi wrażenie. W każdym
razie na mnie...
Trudno powiedzieć jaki wpływ miało to ćwiczenie na odblokowanie moich
zdolności twórczych, ale faktem jest, że wtedy właśnie pisałem książkę  JA .
Zrób eksperyment ze swoimi zdolnościami artystycznymi. Użyj ich do przed-
stawienia jakiejś idei. Niech to będzie coś dla Ciebie istotnego: miłość, nie-
nawiść, pokój na świecie, macierzyństwo, równanie Pitagorasa, seks, życie,
wieczność, kwas dezoksyrybonukleinowy, panna Krysia...
Możesz użyć dowolnej techniki do utworzenia cyklu obrazów. Jedyne wy-
maganie: żeby było ich dwanaście. Jest to również okazja do eksperymentowa-
nia i poznania, jak wiele przeróżnych technik wyrazu artystycznego istnieje na
świecie. Może trzeba będzie w tym celu sięgnąć do książek? Niech te obrazy
ilustrują Twoją ideę. Ważne, żeby jakaś myśl przewodnia łączyła je w całość.
To jest Twoje artystyczne  przełamanie lodów w Klubie.
Istotną częścią zadania jest także zorganizowanie pokazu tych obrazów dla
członków Klubu. Niech to będzie zorganizowane uroczyście  na pewno kole-
dzy klubowi chętnie Ci w tym pomogą. A może nabierzesz ochoty do zaprezen-
towania tego publicznie? Dlaczego nie? Przecież masz coś do powiedzenia!
Pamiętaj, że postawienie sobie celu i zdyscyplinowane realizowanie go jest
kluczem do sukcesu. Tak w Klubie, jak i w życiu.
1.14. IDEALNE SPOAECZECSTWO
Jest to ostatnia z trzech mów wymaganych do tytułu Mistrza Prawdy. Jej ce-
lem jest gruntowne przemyślenie funkcjonowania społeczeństwa: jak działamy
jako ludzie, jak to było i jak jest w różnych krajach, a zwłaszcza: jak to mo-
że być. Masz okazję zaproponować swój punkt widzenia oparty na solidnym
przygotowaniu i dostępnej literaturze.
Wygłosiłeś już dwie mowy na temat człowieka: Mowę do komputerów, w
której przedstawiłeś człowieka głównie od strony duchowej, jego emocji i prze-
żyć, oraz Człowiek od podszewki, gdzie zająłeś się, przede wszystkim, fizycz-
nymi aspektami człowieka. Znając pojedyńczego człowieka od strony duchowej
i fizycznej, co możesz powiedzieć o jego funkcjonowaniu w społeczeństwie?
Zadziwiające jest jak wielu ludzi narzeka na rząd i inne władze, ale nigdy nie
zadają sobie pytania, jak powinno wyglądać idealne (ich zdaniem) społeczeń-
stwo. W swoich wyobrażeniach nie wychodzą poza:  tak, żeby było dobrze .
Czy czytałeś klasyczną pozycję w tej dziedzinie, którą w 1962 roku napisał
Henry Hazlitt: Economics in One Lesson, która została wydana w Polsce jako
Ekonomia w jednej lekcji?
W Kanadzie  zdobycze socjalne doprowadziły do tego, że niektórym lu-
dziom nie opłaca się pracować. Coraz więcej jest artykułów i audycji radiowych
1
Polecam lekturę książek: Oczywiście pan żartuje, panie Feynman (Surely You re Joking, Mr.
Feynman!) oraz Co ci zależy, co inni ludzie myślą? (What Do You Care What Other People Think?),
których autorem jest Ralph Leighton.
30 [ Pobierz całość w formacie PDF ]




Powered by MyScript