[ Pobierz całość w formacie PDF ]
do obszaru centralnego i wschodniego. Poza Urkisz i jego okolicami czczono Nerigala zwłaszcza na wschód od Tygrysu. W Azuhinni i kilku innych miastach bóg ten stoi na czele panteonu obok Szawuszki z przydomkiem humella, może też występować zaraz za Teszubem i Szawuszką z Niniwy. W mieście Arrapha zwano jego imieniem jedną z bram, a w lokalnym kalendarzu dwie jednakowo brzmiące nazwy miesiąca rozróżniano według imion omawianego boga i Teszuba. Inny bóg z trzeciego tysiąclecia, Lubadaga, występuje pózniej jako Nubadig i jest dość często wymieniany w tekstach z Hattusa. Przypuszczalnie czczono go zwłaszcza w północnej Syrii, skąd jego kult przeniknął do Kizzuwatny i dalej do Anatolii. O Pani" z Nagar nic nie wiemy, może chodzi tu o jedną z postaci Szawuszki. Za ideogramami oznaczającymi Słońce i boga-burzę kryją się prawdopodobnie Szimigi i Teszub. Ten drugi bóg stał się pózniej główną postacią wszechhuryckiego panteonu, królem wszystkich bogów. Jego kult wywodził się zapewne z nie zidentyfikowanego miasta Kumme/Kummija, o którym wspominają liczne mity; leżało ono gdzieś w północno-wschodniej Mezopotamii. Teszub miał podróżować czterokołowym wozem zaprzężonym w byki Szeri i Hurri (w wersji wschodniej Szeri i Tilla); jako jego atrybuty wymienia się deszcze, wiatry i błyskawice. Do upowszechnienia się kultu Teszuba na całym obszarze, na którym mieszkali Hury-ci, przyczynił się fakt, że wszędzie tam czczono bogów o podobnej istocie i funkcjach w północnej Mezopotamii i Syrii Adada i Baala, w Anatolii Tarhu(nta). Na obszarach wyżynnych i górzystych ze względów klimatycznych bóstwo tego rodzaju zajmowało zawsze dominującą pozycję jako pan pogody i życiodajnego l deszczu, od którego zależał urodzaj. Teszub był naczelnym bogiem . Mitanni, powszechnie też od Hattusa po Nuzi występują i-miona teoforyczne oparte na jego imieniu. Jak wynika z mitów i modlitw, utożsamiano go często z miejscowymi odpowiednikami typologicznymi. Na przykład w Ugarit był to Baal z góry Sapon, zwanej przez Hurytów Hazzi (nazwa ta przetrwała w greckiej formie Kasios), a w miastach północnej Syrii tamtejszy Adad. W pewnych ośrodkach lokalna postać boga osiągała czasem ponadregionalne znaczenie. I tak Teszub z miasta Arrapha był szeroko znany na wschód od Tygrysu. Największą wszakże sławą cieszył się Teszub z Halab; czczono go nie tylko w Syrii i Azji Mniejszej, lecz nawet w Nuzi. Pierwotnie Halab było zapewne miejscem kultu semickiego Addu; pózniej doszło do utożsamienia tego boga z Teszubem, co świadczy o tym, że wśród mieszkańców tych okolic Huryci stanowili znaczną część. Uformowała się tu również swoista tradycja religijna i mitologiczna, przejęta z czasem przez ludność hurycką Kizzuwatny i całej Azji Mniejszej. Innym wielkim i powszechnie czczonym bóstwem była Szawuszką, w trzecim tysiącleciu zwana Szauszą. Zdaje się, że ogniskiem, z którego rozprzestrzenił się jej kult, była Niniwa. W postaci Szawuszki zespalają się cechy podobnej natury bogiń mezo-potamskich sumeryjskiej Inanny i semickiej Isztar. Ogólnie biorąc, jest ona boginią miłości i wojny, ale przypisuje się jej również liczne inne funkcje; przypomnijmy, że posąg bogini był dwukrotnie wysyłany z Mitanni do Egiptu, gdzie miał uleczyć chorego faraona. W mitach i modlitwach Szawuszką jest nazywana królową Niniwy" i królową nieba". W wielu miastach Asyrii występuje jako najważniejsze bóstwo, często zresztą obok jakiegoś boga. W Arrapha owym towarzyszem jest Teszub według mitów brat bogini; parze tej przypisuje się podwójną świątynię odkrytą w Nuzi. Także w Mitanni obydwa bóstwa zajmowały naczelne miejsce. Na zachodzie, mimo iż jako partnerka Teszuba pojawia się Hebat, Szawuszką zachowuje swe znaczenie, widoczne w sferze zarówno mitu, jak i kultu, i jest utożsamiana z semicką Astarte. Jej rozmaite odmiany spotyka się w Kizzu-watnie i miastach wschodniej Anatolii; z czasem wokół tych postaci narosły nowe podania, utworzyła się miejscowa tradycja. Jako bóstwo, w którym łączą się przeciwne sobie aspekty, męski i żeński, ma anatolijska Szawuszką atrybuty należne obu płciom. W roli jej towarzyszek czy też służek występują tylko w kręgu zachodnim Ninatta i Kulitta, ponadto w tekstach z Hattusa 137 wymienia się zagadkowe boginie z jej kręgu o imionach Szintal-wuri, Szintalirti i Szinantatukarni. Zasięg ogólnohurycki miał kult Szimigi, czyli Słońca, i Kuszuha, czyli Księżyca. W drugim tysiącleciu znaczenie obydwu bogów było w istocie dość ograniczone. Szimigi przejął wiele cech babilońskiego Szamasza. W micie jest tym bogiem, który pierwszy dostrzega niezwykłe wydarzenia na ziemi i donosi o nich Te-szubowi; jest również bogiem wyroczni i wróżb. Natomiast Księżyc wymienia się głównie jako boga przysięgi, jej gwaranta; zbliża go to naturą do bóstw podziemnych. Warto wspomnieć, że Hu-ryci przejęli również prastary kult Księżyca z Harran. Małżonki Szimigi i Kuszuha zostały zapożyczone z Mezopotamii. Aja jest także w tradycji babilońskiej towarzyszką Szamasza, natomiast JMikkal, partnerka Kuszuha, to bogini pochodzenia sumeryjskiego " (z Ningal Wielka Pani"). Tę ostatnią czczono szczególnie w Uga-rit, warto też przypomnieć, że w XIV wieku królowe hetyckie nosiły imiona teoforyczne zawierające imię bogini. W wyliczeniu bóstw ogólnohuryckich nie może zabraknąć Kumarbiego. Jest on znany jako wybitna postać wielu mitów, w których występuje z zasady w roli przeciwnika Teszuba i dąży do " odzyskania utraconej władzy nad światem. To w jego głowie rodzą się pomysły, które stają się osnową akcji mitologicznej. Siedzibą Kumarbiego było miasto Urkisz zapewne inne aniżeli to, z którego pochodzą inskrypcje Atalszena i Tiszatala. Boga znano od Azuhinni na wschodzie po Hattusa, ale rzecz charakterystyczna jego imię nie odgrywa żadnej roli jako podstawa imion teoforycznych (może w świadomości Huryty stanowił postać negatywną?). Także w kulcie zajmował raczej drugorzędną pozycję, chociaż w niektórych miastach wymienia się go na
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
|