[ Pobierz całość w formacie PDF ]
76/103 de anno 1602 describi coepti. " Z processu kanon- izacyi ś. Jana Kantego rękop. EE. IV. 2. str. 1378, a w drukowanem Positio super dubio an sententta Mmi Episc. Laod. i t. d. Romae 1675 fol. Cracoviae 1676 fol. str. 102. 14. Piasecki Chronica ed. Crac. 1648. str. 222. Amstelod. str. 188. Kiedy Bernard Maciejowski, ży- czliwszy Jezuitom niż inni biskupi, za ich pośred- nictwem w r. 1600 biskupstwo krakowskie otrzy- mał, Jan Tarnowski, biskup pozn., jezuicie Skardze, który mu imieniem królewskiem ofiarował ku- jawskie biskupstwo, cierpkie uczynił wyrzuty, iż, przez jego tudzież innych Jezuitów intrygi, minęła go infuła krakowska. Jezuici bowiem, pisze tenże Piasecki, podówczas nietylko świeckie ale i duchowne rozdawali godności. Jakich zaś zasad trzymał się Zygmunt III w rozdawaniu świeckim panom urzędów i zaszczytów, dowiadujemy się z listów kardynała D'Ossat (Lettres. Amsterd. 1732. T. IV. str. 459). Tam bowiem czytamy, że Aldo- brandini (pózniej Klemens VIII, papież) będąc w tym czasie legatem w Polsce, prosił króla, żeby na panów, od wiary ojców odpadłych, żadnych nie zlewał zaszczytów ani urzędów im nie dawał, za- pewniając, że po p. Bogu jestto najpewniejszy do 77/103 nawrócenia ich środek. Król poszedł za tą radą i pózniej przekonawszy się o jej pomyślnym skutku, doradzcy wielokrotnie za nię dziękował. 15. Parliculas reliquiarum ipsius (Joannis Cantii) tanquam sacra pignora in oratorio Congreg. B. Mariae Virginis domus ipsorum (Soc. Jesu) profes- sae assrvari dixit; tum quod in menstrua sancto- rum patronorum distributione, qui ad initium cu- jusque mensis sorte ex urna singulis sodalibus dandi extrahuntur, ejus quoque nomen mulloties scriptum, mense Decembri, quo obiit, a pluribus jam annis extrahilur, morę aliorum sanctorum cum Christo in coelo regnantium. Z processu kan- onizacyi ś. Jana Kantego w r. 1629 uczynionego, zeznanie jezuity Fryd. Szembeka, niegdyś ucznia Uniwersytetu jagiellońskiego, a pózniej najzacięt- szego jego przeciwnika. Kopia tego processu w r. 1716 za biskupa Aubieńskiego z polecenia Roty Rzymskiej przepisana, znajduje się w bibliotece uniwersyteckiej pod znakami EE. VI. 5. gdzie zob. 132 i 133 f. r. Zwyczaj obierania sobie co miesiąc jakiegoś świętego za szczególny cel całomiesięcznych modłów, najprzód przez ś. Fran- ciszka Borgiasza niegdyś księcia Gandyi, a pózniej trzeciego jezuickiego generała, używany, za- 78/103 prowadzili u siebie Jezuici; a potem swoim przykła- dem w zakonach, na dworze i w całym narodzie upowszechnili. Jezuita Quadrantinus w Speculum pietalis str. 102, a za nim Kwiatkiewicz w Rocznych dziejach kościelnych str. 802. pod r. 1598 pisze o królowej Annie, Zygmunta IIIgo żonie, "iż miała ten zwyczaj i dwór jej wszytek, że na każdego miesiąca początku, patrona którego z świętych tegoż miesiąca sobie trafunkiem abo przez zwyczajną sorticyą przybierała. "Do każdego z miesięcznych patronów dołączano drukowane jakieś zdanie z doktorów kościoła lub innych duchownych pisarzy, któregoby codzienne rozważanie było pobudką do starania się o naby- cie cnoty przez nie zaleconej; nadto oznaczano za kogo w tym miesiącu szczególniej modlić się należało. (Honor Najśw. Maryi; w Kaliszu 1741. 8. str. 384;. A kiedy w r. 1609 w listopadzie na kartkach modlitwom jezuickiego bractwa Uniwer- sytet krakowski polecających, zamiast wyrazów pro Universitale Cracoviensi, przez chęć doskwierania, Jezuici pro viniversitate Cracov. wydrukowali, okoliczność ta do wielkich nieporozumień między nimi a Szkołą jagiellońską była powodem. Wielewicki l. c. str. 388. 16. 79/103 Inni patronowie byli: Karol Borromeusz, biskupów, prałatów i prawników; Ignacy Lojola teologów;. Kosmas medyków; Stanisław Kostka mowców, humanistów, i wszystkich miłośników nauk; Kazimierz, królewicz polski, paniąt (pro magnatum filiis, magis videndi quam studendi causa, Cracoviae manentibus); Eleazar wszystkich dworzan, rzeczników i do kancellaryi królewskiej lub grodzkiej należących. Z Acta processus canon- izationis B. Joh. Cantii. Rękopism w bibliotece uni- wersyteckiej zachowany pod EE. IV. 2. str. 1378 i następne, tudzież z wydanej dwukrotnie Positio super dubio an sententia Illmi Episc. Laod. i t. d. Romae 1675 i Crac. 1676 f. str. 102, także Compendium hisloriae Congregationis Nobilium. Crac. typis Univ. 1744. 4, str. 38; ale tu ów przy- czynek przy wzmiance o ś. Kazimierzu uczyniony, z obawy żeby paniąt nie obraził, polityka jezuicka opuściła. 17. Siejkowski w swojej Zwiątnicy Pańskiej str. 44, podaje, jakoby dominikan Albert Sękowski (+1609) pierwszy w Polsce zaprowadził publiczne odprawianie Różańca ś., i to w Lublinie był uczynił, jak się przekonywam z książki Modus publice per choros recitandi Rosarium B. V. Mariae introductus 80/103 primum Romae ad Minercam deinde in Polonia ad aedes Ord. FF. Praed. S. Stanislao dicatas. wyd. r. 1628. 12. W r. następnym przedrukował tę książkę z opuszczeniem Encomia Rosarii dla użytku młodzi akad. Crac. typis Ant. Wosiński 1629. 12. Fr. Va- lerianus Lit(huanides)'. S. T. D. Ord. Praed. Praes- idens utriusque Archiconfr. et Congreg. Oratorii Academ. Wszakże w Polsce a najprzód w Krakowie pierwszy Bartłomiej z Przemyśla, kazn. zwyczajny, zaprowadził to bractwo, jak się pokazuje z księgi wpisów, gdzie się na czele w ten sposób zapisał: Ego Fr. Bartholomaeus Praemisliensis, s. Theologi- ae baccalaureus, pro tunc praedicator ordinarius conventus Cracoviensis SS. Trinitatis, primus fundator in Polonia hujus sanctissimae confrater- nitatis, me huic societatiindignum adscribo. 18. Wielewicki l. c. str. 595. Tytuł Halickiego mowy jest następujący: Thronus Salomonis ex umbra in veritatem die sacro Nativitat. Beatiss. Genitricis Dei V. M. in Oratorio Rosarii Acad. Crac. ad aedern
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
|