[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ludzi wyrabiania szpad, mieczy, puklerzy, pancerzy, pokazał im metale i umiejętność ich obróbki, bransolety, ozdoby, sztukę malowania oczu antymonem [...] i bieg świata. Ich kobiety wydały na świat olbrzymów, którzy pożerali wszystko, a niegodziwość rozprzestrzeniała się po świecie. Wtedy Bóg zesłał potop i uwięził złe anioły w ciemnościach, aż po dzień Sądu Ostatecznego. Warto zwrócić uwagę na ciekawy szczegół: upadłe anioły są cywilizatorami. Dalszy ciąg przynosi oryginalne wyjaśnienie istnienia złych duchów, które odróżnia się od upadłych aniołów: A teraz olbrzymi, którzy narodzili się z ducha i ciała, będą nazwani na ziemi złymi duchami i na ziemi będzie ich siedziba. Złe duchy wyszły z ich ciała [...] Duchy olbrzymów, nephilim, które gnębią, niszczą, najeżdżają, walczą i okrywają ziemię żałobą, nie spożywają żadnego pożywienia, nie odczuwają wcale pragnienia i są nierozpoznawalne, duchy te powstaną przeciwko dzieciom ludzi i przeciwko kobietom, bowiem z nich są zrodzone (15, 8). Duchy wyszły z duszy ciała olbrzymów (16). Złe duchy, które błądzą po świecie, nie są więc upadłymi aniołami, uwięzionymi do Dnia Sądu, lecz duchami zrodzonymi z olbrzymów. Analogiczny mit znajdujemy w Księdze Jubileuszów, w której przywódca upadłych aniołów, Strażników", nosi imię Mastema. Wydaje się, że Bóg zesłał swoich aniołów, aby nauczać ludzkie dzieci i pokazać im rozum i prawa na ziemi" (Księga Jubileuszów, IV, 5). Ale aniołowie popełniają grzech i Bóg więzi ich w otchłani, gdy tymczasem demony, synowie olbrzymów, sprowadzają ludzi na manowce. Noe prosi Boga, aby go uwolnił od tych duchów złych, stworzonych, aby niszczyć. Z kolei przywódca demonów, Mastema, błaga Boga, aby pozostawił mu kilku z nich: Jeżeli bowiem niektórzy z nich nie będą mi pozostawieni, nie będę w stanie sprawować mojej władzy nad synami ludzi, a oni będą zdani na zepsucie i na błądzenie przed moim osądem, albowiem wielka jest złośliwość synów ludzi. I Bóg zgadza się, aby co dziesiąty ze złych duchów pozostał na ziemi, iżby Szatan mógł mieć swoich podwładnych". A więc tradycja w Księdze Jubileuszów różni się znacznie od tradycji zachowanej w Księdze Henocha, aniołowie są raczej tymi, którzy zostali uwiedzeni, a nie kusicielami. To z woli Boga złe duchy pozostają na ziemi. W innych fragmentach Księgi Jubileuszów napotykamy interpretacje Starego Testamentu. I tak, Mastema odgrywa tę samą rolę wobec Abrahama, co Szatan wobec Hioba skłania Boga, aby poddał próbie pobożność patriarchy, żądając od niego złożenia ofiary z syna. Abraham spełnił jego żądania, a książę Mastema okrył się wstydem"' (Księga Jubileuszów XVII, 16). To on podjudził Egipcjan przeciw Izraelowi i pomógł ich magom. Władza jego jest jednak ściśle określona przez Boga: anioł zagłady jest potraktowany jako demon działający wedle boskich zamysłów. Zgodnie z klasyczną odtąd metodą czyny, które wydają się niegodne Boga, przypisuje się duchowi Zła. Tej nocy Mastema uwolnił swoje moce, aby zgładzić wszystkich synów pierworodnych (49,2). Również Testament Dwunastu Patriarchów czyni aluzję do mitu o uwiedzeniu aniołów, których przywódcą jest Belial, nazwany duchem błędu i wszeteczeństwa. W księdze tej pojawiają się nowe koncepcje, które miałyby dualistyczne zabarwienie, gdyby wszystko nie pochodziło w końcu od Boga. Testament Rubena (II) mówi o siedmiu duchach dobrych oddanych tworzeniu, aby poprzez nie dokonały się funkcje człowieka" (życie, wzrok, węch, etc). Przeciwstawia się im siedem duchów błędu (wszeteczeństwo, obżarstwo, łakomstwo, etc.) oprócz których istnieje jeszcze ósmy duch, duch snu, który jest cytowany w obydwu kategoriach35. Zadziwiająca jest koncepcja wolnego wyboru między dobrem a złem, wyrażona duchami przeciwnymi sobie, o której czytamy w Testamencie Judy (XX). Wiedzcie, że dwa duchy przebywają w człowieku duch prawdy i duch błędu, a między nimi sumienie, by go skłonić tam, gdzie on zechce. W Testamencie Asera (I, 3): Bóg dał człowiekowi dwie drogi, dwie chęci, dwa działania, dwa powody, dwa cele [...] Są dwie drogi, dobra i zła, tak jak dwie istnieją chęci w naszych piersiach, rozróżniające te dwie drogi. Ta dychotomia moralna potwierdza się wyraznie nie w dualizmie kosmologicznym, lecz psychologicznym. Również Testament Nafta-lego (II, 6) przeciwstawia prawo Pana prawu Beliala", a Testament Lewiego (XIX, 1) proponuje wybór: Wybierzecie ciemności czy światło, prawo Pana czy czyny Beliala?". Z kolei Testament Dana (VI, 1) proponuje pojęcie królestwa nieprzyjaciela", które zostanie unicestwione w dniu, w którym Izrael uwierzy. Istnieją ścisłe więzy między wspomnianymi tekstami a pismami esseńczyków: wszystkie pochodzą z tego samego spekulującego środowiska. U esseńczyków demon nosi imię Belial, a przeciwstawienie Zwiatło-Ciemność staje się tam rozstrzygające. Dokument Damasceński przeciwstawia Beliala księciu światłości; Podręcznik Dyscypliny wprowadza opozycję między synami światła" a synami ciemności" i imperium Beliala". Dzieło to poświęcone zostało wojnie synów światła z synami ciemności"; doktryna o dwóch duchach została tu w pełni rozwinięta, ale jak zawsze w ramach monoteizmu: Wszystko, co było i jest, pochodzi od mądrego Boga. Przed pojawieniem się człowieka Bóg ukierunkował jego myśli [...] I obdarzył go dwiema skłonnościami, aby człowiek żył z nimi do czasu jego odwiedzin: są to umiłowanie prawdy i pociąg do zepsucia. Zwiatło wydało na świat pokolenie oddane prawdzie, a ciemności pokolenie oddane zepsuciu. We władzy księcia światłości leży panowanie nad wszystkimi sprawiedliwymi synami [...] a synowie zepsuci są we władzy anioła ciemności. I On [Bóg] stworzył duchy światła i ciemności, a na ich służbie oparł całą swoją działalność. Pierwszego z nich Bóg kocha po wsze czasy i po wsze czasy będzie znajdował w nim upodobanie. Drugim gardzi; brzydzić się będzie zawsze jego towarzystwem i jego czynami (III, 13 do IV, 1). W Podręczniku Dyscypliny zostały opisane uczynki wynikające z każdej z tych dwu skłonności i dwie sfery im odpowiadające:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
|