[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ści (w tym wypadku usług transportowych) nie wchodzi w zakres podróży służbowych, natomiast podróże mające na celu czynności incydentalne spełniają wymogi podróży służbowych (por. wyrok NSA w Warszawie sygn. akt FSK 2175/04 z dnia 15.09.2005 r., wyrok WSA w Warszawie z dnia 3.04.2007 r. sygn. akt III SA/Wa 120/07). Zatem przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych w charakterze kierowcy przysługuje prawo uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów wartości diet za czas podróży służbowych w ra- mach określonego limitu, pod warunkiem że podróż służbowa pozostaje w związ- ku przyczynowo-skutkowym z przychodami podatnika. (Decyzja wydana 26 lipca 2007 r. przez Izbę Skarbową w Kielcach, sygn. PD1- 4151-79/07) (& ) Określenie pojęcia podróży służbowej nie może mieć jednak decydujące- go znaczenia dla określenia kosztów uzyskania przychodów na gruncie prawa po- datkowego. W sposób oczywisty eliminuje bowiem z kręgu osób uprawnionych do wliczenia diety z tytułu podróży służbowej jako kosztu uzyskania przychodu wszystkich tych, którzy prowadzą działalność gospodarczą na obszarze całego kraju, poza jego granicami. W tym wypadku, jak się wydaje za kryterium odbycia podróży służbowej powinno się uznać wyjazd poza miejsce zamieszkania. (& ) Brak jest (& ) uzasadnionych podstaw do twierdzenia, że przedsiębiorca prowa- dzący działalność gospodarczą na terenie całego kraju lub poza jego granicami nie odbywa podróży służbowej tylko dlatego, że wykonywane przez niego zadania należą do zakresu prowadzonej przez niego działalności. Skoro art. 23 ustawy wprowadza także inne rodzaje kosztów nie uważanych za koszty uzyskania przy- www.bk.infor.pl 01 koszty 1-128.qxd 2008-12-12 15:45 Page 105 Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów 105 chodów, zasadnym jest stanowisko, że art. 23 ust. 1 pkt 52 umożliwia uwzględ- nienie w kosztach uzyskania przychodu wartości diet za czas podróży służbowych w ramach zakreślonego limitu, pod warunkiem sporządzenia prawidłowego do- wodu (...). (Postanowienie wydane 11 lipca 2007 r. przez US Aódz Widzew, sygn. IX-005/190/Z/K/07) 5.4.11. Składki na rzecz organizacji Przedsiębiorcy nie mają możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przycho- dów składek na rzecz organizacji, do których ich przynależność nie jest obowiąz- kowa (art. 23 ust. 1 pkt 30 updof, art. 16 ust. 1 pkt 37 updop). 1. Jeżeli Podatnik ponosi wydatki na składkę funduszu marketingowego mię- dzynarodowej organizacji płatniczej, to takie koszty nie są ponoszone w ramach jego działalności gospodarczej. 2. Nawet gdy Podatnik odnosi korzyści z tytułu uczestnictwa w powyższym fun- duszu, to związek między wydatkiem na składkę a osiąganymi przezeń przychoda- mi jest zbyt odległy, aby takie wydatki zaliczyć w poczet kosztów podatkowych. 3. Ponadto, zgodnie z przepisami ustawy o CIT, składki na rzecz organizacji, do których przynależność nie jest obowiązkowa, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. (Wyrok WSA w Warszawie z 17 sierpnia 2007 r., sygn. akt III S.A./Wa 4293/06) Obowiązek przynależności do danego rodzaju organizacji wynika z odrębnych ustaw regulujących wykonywanie danego rodzaju działalności i jest związany naj- częściej z obowiązkiem przynależności do danego rodzaju samorządu zawodowe- go, np. do samorządu radców prawnych. Wobec powyższego składki opłacane na rzecz samorządu, do którego przynależność podatnika jest obowiązkowa, będą mogły być uwzględniane w kosztach uzyskania przychodów. Ponadto ustawodawca pozwala na zaliczanie do kosztów uzyskania przycho- dów składek: % wpłacanych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą w dzie- dzinie turystyki, wypoczynku, sportu i rekreacji na rzecz Polskiej Organizacji Tu- rystycznej (art. 23 ust. 1 pkt 30 lit. a updof), % składek na rzecz organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, działających na podstawie odrębnych ustaw (np. przepisów o izbach gospodar- czych, o rzemiośle). Przy czym w drugim z wymienionych przypadków zaliczenie do kosztów skład- ki na rzecz określonej organizacji jest ograniczone limitem. Wynosi on 0,15% kwo- ty wynagrodzeń wypłaconych w poprzednim roku podatkowym, stanowiących pod- stawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Ten limit dotyczy zarówno podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i prawnych (art. 23 ust. 1 pkt 30 lit. b updof, art. 16 ust. 1 pkt 37 lit. c updop). styczeń 2008 BIBLIOTEKA KSIGOWEGO nr 1 01 koszty 1-128.qxd 2008-12-12 15:45 Page 106 106 Koszty 2008 Natomiast w sytuacji, gdy taką składkę opłaca podatnik podatku dochodowe- go od osób fizycznych, który nie wypłacał wynagrodzeń, limit ten wynosi 114 zł (art. 23 ust. 1 pkt 30 lit. b updof). % składek organizacji spółdzielczych na rzecz związków rewizyjnych i Krajowej Rady Spółdzielczej (art. 16 ust. 1 pkt 37 lit. a updop). Przy czym górną granicę tej składki określa Minister Finansów po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Spółdzielczej. 5.4.12. Koszty reprezentacji Od 1 stycznia 2007 r. nie można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów kosztów związanych z reprezentacją. Jako przykład takich kosztów ustawodawca wskazuje usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym napojów alkoholowych. Niestety, nadal nie ma ustawowej definicji pojęcia reprezentacja , co wywołu- je wiele wątpliwości, kiedy mamy do czynienia z reprezentacją, a kiedy z reklamą czy zwykłymi kosztami funkcjonowania przedsiębiorcy. W związku z powyższym na stronie internetowej Krajowej Informacji Podatko- wej dokonano podziału takich wydatków. Interpretacje urzędowe są w większości zbieżne z tym stanowiskiem, dlatego warto wziąć je pod uwagę. I tak do wydatków reprezentacyjnych zaliczono: % prezenty dla kontrahentów, z wyjątkiem prezentu oznakowanego logo firmy (re- klama), (& ) Wydatki na prezenty dla kontrahentów nieoznakowane logo firmy i nieza- wierające nazwy firmy, (& ) zaliczyć można do kosztów reprezentacji (& ) wydatki na kalendarze, długopisy, notatniki, kartki świąteczne, koszulki, upominki i prezenty dla kontrahentów, katalogi wyrobów, ulotki informacyjne, foldery prezentujące przedsiębiorstwo zawierające widoczne logo firmy stanowią koszty reklamy. (Postanowienie wydane 13 września 2007 r. przez Lubelski US, sygn. PD.423-49/07) (& ) Nie wykazują charakteru reklamowego i nie mogą stanowić kosztu uzy- skania przychodu, jako wydatki na reprezentację, eleganckie, wartościowe upo- minki wręczane wybranym kontrahentom. Natomiast oznakowanie drobnego pre- zentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być uznany za koszt uzyskania przychodu. (& ) Towary określone przez Pana jako gadżety reklamowe, jak np.: kubki, smycze, kalendarze, długopisy posiadające logo firmy oraz poczęstunek kontrahentów ka- wą i herbatą spełniają funkcję reklamową i ich zakup może być uznany za koszt uzyskania przychodów, oczywiście pod warunkiem, że został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania, albo zabezpieczenia zródła przychodów. (Postanowienie wydane 12 września 2007 r. przez US w Skarżysku-Kamien- nej, sygn. DP/415-23/07) www.bk.infor.pl 01 koszty 1-128.qxd 2008-12-12 15:45 Page 107 Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów 107 (& ) Koszty poniesione na nabycie gadżetów nie opatrzonych w logo firmy, przekazanych nieodpłatnie kontrahentom oraz klientom indywidualnym w związ-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
|